Tuesday, September 9, 2014

Thethen National Movement & Swami Vivekananda


As you all know that we are celebrated our 68th Independence this year. To achieve this freedom we had to struggle for more than eighty years. Naturally the question arise in our mind that in which 
context we are discussing Swami Vivekananda, who passed away almost 45 years prior to our freedom of our mother land.

Swami Vivekananda was not a politician in the ordinary sense of the word and yet he was one of the 
great founders of the then national modern movement of India. A large number of people who took more or less an active part in freedom movement at a later date were inspired by Swami Vivekananda from his Great Works. The true way of awakening our nation by showing the prestigious ancient and to 
make us understand the utility of manliness, physical and mental fitness, struggle, tolerance by avoiding mendicancy. Like present India, even at that time the thinking of our national leaders were also 
different, all were to feature Swami Vivekananda’s thought because of his favour towards religious 
pluralism, condemned castism, and to uphold an ideal Practical Vedantaism-the concept of 
renunciation. 

Swami Vivekananda believed from his consciousness that to be proud of the past is a separate thing 
and to live in the past is entirely different. He also emphasized the unity of Indians despite of different religion, language, cast, social status, and class hierarchy on the same boat of brotherhood.
History shows the demoralizing defeat of our uprising in 1857.The abject dependency of the Indian 
educated middleclass segment who were on jobs of British, devaluated the indigenous knowledge and 
culture and simultaneously uphold the harmony of European civilization. As a result we were 
deviated from our confidence; self esteem at its lowest level. But Swami Vivekananda appended and 
affirmed the greatness of Indian’s ancient civilization as a turning point.

In 1983, he addressed the Chicago Parliament of Religion, where he combined the awareness of 
modernity with a contemporary interpretation of European culture. The idea of religious pluralism was not supported by all of his contemporary ,nationalistic minded intellectuals, but he believed in the 
greatest treasure of wisdom ,obtained from his Great Guru Sri Ramakrishna Paramahamsa that Idea 
Creates the Avenues.

Swami Vivekananda emphasized the need to get out of the mood of positive renunciation and follow 
the agenda of action that India needed at that time. The idea appealed very much initially to one 
section of the nationalist. My view is that initially Swami Vivekananda’s appeal was by and large 
limited to the militant nationalist and later it inflamed the whole nationalist movement of India.
"Arise, awake and Stop not till the goal is Reached”

Just before few years of his demise Swami Vivekananda established the Ramakrishna Mission and 
Ramakrishna Math at Belur, a close proximity to Calcutta. Some police and intelligence bureau report 
of the post era of Swami Vivekananda seeks the link of Ramakrishna Mission with the revolutionist.
Many freedom fighters were personally associated with the Ramakrishna Mission Ashrama. The published works of Swami Vivekananda and his message to the youth formed part of their syllabus for 
revolutionary training.

Even the fact is that Rashbehari Bose as well as the accused five Bengali youths who were convicted in Lahore Conspiracy Case were allegedly members of the Ramakrishna Mission branch at Haridwar 
(Kankhal), Sri Aurobindo Ghosh who was implicated in Lahore Conspiracy Case, was connected with 
the Mayavati Ashrama of the Ramakrishna Mission at Almora. There are lots of evidences in public and the police to show that Swami Vivekananda inspired the freedom fighters who used the Ashramas for 
their work. The revolutionary parties grasped his teachings and applied the same to suit their own belief. He imparted a sense of pride of the ancient India, a cultural confidence to people off all classes who 
had lost their self-esteem. 

This prompt intelligence was needed to build up the nationalist movement. Swamiji upheld the Indian 
identity but kept the door open for modernization in presence of religious and cultural unity despite 
diversity. Politically this was the main platform of Indian Congress’ applied objectives. He should not 
be looked upon only as a spiritual leader; rather as the flag-bearer of India, who restored India’s 
place of pride in the world. 

No comments: